Kan jag ladda scooterns batteri via min bil?
Nej. Försök inte göra detta. Din bil använder 12v batterier medan din scooter använder 24v.
Kan jag använda två bilbatterier i en scooter, eftersom de är billigare?
Nej. Även om de ser likadana ut, så är ett bilbatteri och ett batteri till en scooter designade och uppbyggda på helt olika sätt. Om bilbatterier används kommer de inte att fungera.
Hur mycket kostar det att ladda en scooter varje dag?
Detta beror till viss del på vad du betalar för elen. Underhållsladdning av en scooter ligger på 0,07 kwh/dygn (är kostnaden 1 kr/kwh blir kostnaden 7 öre.
När behöver jag ladda min scooter och hur länge?
Ladda din scooter varje dag, oavsett om du använder den eller inte. Ladda batterierna i åtminstone 8-10 timmar för normalt användande. Se bruksanvisningen för mer information om laddning.
Hur kommer det sig att scootern orkar mer ena dagen och andra dagar inte lika mycket?
Vädret kan påverka om det är mycket kallt eller fuktigt. Anledningen till detta är att alla batterier blir sämre vid sådana förhållanden, därför är det viktigt att försöka hålla batterierna så fulladdade som möjligt. Vid körning i tuffare terräng (mycket backar) drar detta mer från batteriet.
Hur tar jag reda på totalbredden på en rullstol?
Totalbredden hittar du i bruksanvisningen eller i beställningsunderlaget på respektive produkt. Det som är viktigt att veta när det gäller manuella rullstolar är om du har kambring så ökar totalbredden fort. Tex en stol med 6 grader kambring och 24" hjul, blir 8 cm bredare än en stol med 0 grader kambring.
Kan jag som privatperson köpa en produkt från Sunrise Medical AB?
Tyvärr, vi säljer enbart till vården, kommuner och landsting. Vänd dig i stället till vår samarbetspartners. Kontaktuppgifter hittar du på https://www.sunrisemedical.se/contact-us.
Vad kostar en rullstol?
Detta beror helt på vilka val man gör. Vanligtvis får man ett hjälpmedel från sin Hjälpmedelscentral, kontakta dem i första hand. Vill du köpa en rullstol privat så rekommenderar vi dig att kontakta någon av våra samarbetspartners. Kontaktuppgifter hittar du på https://www.sunrisemedical.se/contact-us.
Kan jag beställa för min släkting som bor utomlands?
Vi säljer endast till Hjälpmedelscentraler i Sverige.
Varför har ni inga priser på hemsidan?
Då vi endast säljer till kommuner & landsting är det upphandlade priser som gäller.
Kan jag få broschyr i pappersformat?
Ja. Kontakta oss på: post@sunrisemedical.se så ordnar vi det.
Var kan jag se och eventuellt prova era hjälpmedel?
Kontakta din hjälpmedelscentral eller en av våra säljare så hjälper de dig vidare.
Jag skulle vilja se en bild på ett tillbehör till en produkt innan jag beställer. Var kan jag se det?
Bilder på en del av våra tillbehör kan du se på produktsidan på vår hemsida, bilder finns också i produktens beställningsunderlag.
Hur får jag kontakt med säljare?
Via vår hemsida och rubriken "Kontakta oss" finns kontaktuppgifter.
Vart vänder jag mig för att få hjälp med vilken produkt som är rätt för mig?
Vänd dig i första hand till din förskrivare eller hjälpmedelscentral. Dessa bedömmer sedan ditt behov av rullstol. Finner de att du har behov av rullstol kommer de att hjälpa dig att få en för dig lämplig rullstolsmodell.