Hjälp & Support / Vanligt förekommande frågor (FAQ)

Vanligt förekommande frågor (FAQ)

Har du en fråga om din produkt från Sunrise Medical? Hitta svaret här.

Vanliga frågor:

Om du har en hopfällbar rullstol hittar du det på krysset under rullstolens sits. Om du har en rullstol med fast ram hittar du serienumret på ramens baksida.

Vi hittade svar på:

Nej. Även om de ser likadana ut, så är ett bilbatteri och ett batteri till en scooter designade och uppbyggda på helt olika sätt. Om bilbatterier används kommer de inte att fungera.

Detta beror till viss del på vad du betalar för elen. Underhållsladdning av en scooter ligger på 0,07 kwh/dygn (är kostnaden 1 kr/kwh blir kostnaden 7 öre.

Ladda din scooter varje dag, oavsett om du använder den eller inte. Ladda batterierna i åtminstone 8-10 timmar för normalt användande. Se bruksanvisningen för mer information om laddning.

Vädret kan påverka om det är mycket kallt eller fuktigt. Anledningen till detta är att alla batterier blir sämre vid sådana förhållanden, därför är det viktigt att försöka hålla batterierna så fulladdade som möjligt. Vid körning i tuffare terräng (mycket backar) drar detta mer från batteriet. 

Totalbredden hittar du i bruksanvisningen eller i beställningsunderlaget på respektive produkt. Det som är viktigt att veta när det gäller manuella rullstolar är om du har kambring så ökar totalbredden fort. Tex en stol med 6 grader kambring och 24" hjul, blir 8 cm bredare än en stol med 0 grader kambring.

Tyvärr, vi säljer enbart till vården, kommuner och landsting. Vänd dig i stället till vår samarbetspartners. Kontaktuppgifter hittar du på https://www.sunrisemedical.se/contact-us.

Detta beror helt på vilka val man gör. Vanligtvis får man ett hjälpmedel från sin Hjälpmedelscentral, kontakta dem i första hand. Vill du köpa en rullstol privat så rekommenderar vi dig att kontakta någon av våra samarbetspartners. Kontaktuppgifter hittar du på https://www.sunrisemedical.se/contact-us.

Vi säljer endast till Hjälpmedelscentraler i Sverige.
Då vi endast säljer till kommuner & landsting är det upphandlade priser som gäller.

Ja. Kontakta oss på: post@sunrisemedical.se så ordnar vi det.

Kontakta din hjälpmedelscentral eller en av våra säljare så hjälper de dig vidare.

Bilder på en del av våra tillbehör kan du se på produktsidan på vår hemsida, bilder finns också i produktens beställningsunderlag.

Via vår hemsida och rubriken "Kontakta oss" finns kontaktuppgifter.

Vänd dig i första hand till din förskrivare eller hjälpmedelscentral. Dessa bedömmer sedan ditt behov av rullstol. Finner de att du har behov av rullstol kommer de att hjälpa dig att få en för dig lämplig rullstolsmodell.

Om du är privatperson och får en produkt via din Hjälpmedelscentral är det till dem du ska vända dig även om leveranser.
       
  • 1
  •  
  • 2
  •  
  • 3
  •